MIJN ALIGNMENT YOGA ERVARING

Tijdens de scholing Alignment Yoga van Sandy Karsten bij Bivag is er op verschillende niveaus weer het één en ander in beweging gezet.

Ik heb veel nieuwe kennis opgedaan, maar ook opgedane kennis van vorige opleidingen (vooral uit de Yin Yoga-, Perfect Pilates- en Medische opleidingen) die naar de achtergrond waren gezakt weer naar boven kunnen halen. 

De yange vorm van Alignment Yoga spreekt mij erg aan omdat het zoveel anders is dat de traditionele yoga- en pilatesvormen. De traditionele vormen van yoga en pilates werken vanuit de visie van de oprichter/bedenker van de bewegingsvorm. Daar valt natuurlijk heel veel van te leren, maar het nadeel is dat deze traditionele vormen soms wel honderd jaar (om maar wat te noemen) oud zijn. De traditionele vormen geven de inzichten en visies zoals ze toen waren, maar er is in die tijd zoveel veranderd. Denk maar eens aan het oude bekende ‘staartbeen intrekken’. Of tijdens de berghouding de voeten sluiten. De moderne yoga- en pilatesvormen werken niet met deze cue’s om dat deze eerder in je nadeel kunnen werken dan je voordeel. Ik heb daar al eens een artikel aan gewijd. Dus ik ga hier nu niet verder op in. En zo zijn er veel meer vernieuwingen aangebracht in de yogawereld, alleen niet iedere yogaopleiding en yogadocent staat hiervoor open. En dat is prima maar ik ben zo enthousiast over de Natural Alignment van Sandy dat ik dit iedere docent aanraadt. Zij heeft zoveel kennis in huis en is op de hoogte van nieuwe inzichten en visies. Ook zij blijft open staan voor vernieuwing en verandering. Prachtig om me hierdoor te laten inspireren.

Het stappenplan van Alignment Yoga:

  1. ontspanning van bewegingsspieren

  2. beweging

  3. kracht en coördinatie

De stappen hebben als doel het uitlijnen en mobiliseren van skeletdelen om uiteindelijk verbinding te creëren tussen alle onderdelen van het lichaam. Dit is een voorwaarde om alle automatische patronen van gewone bewegingen te doorbreken. Dit maakt een veel vrijere beweging mogelijk. Dit werkt uiteindelijk ook door op het mentale en het emotionele niveau. Dit zul je ook lezen verderop in dit artikel.

Na de mobilisatie met de Black Mitra strip waarbij we gespannen gebieden, in vooral de oppervlakkige bewegingsspieren, opspoorden voerden we houdingen uit vanuit de Yin Yoga om ook de bindweefselstructuren te verzachten. De rug werd voelbaar uitgelijnd tijdens de Black Mitra oefeningen, wat soms behoorlijk gevoelig en pijnlijk was. Maar de pijn was te dragen.

Na het lichaam mobieler en zachter te hebben gemaakt konden we de diepere houdingspieren beter bereiken en mochten we kracht opbouwen. Met yang yoga/pilates houdingen konden de hernieuwde beweeglijkheid ‘er in slijpen’. Hiermee stabiliseerde we de uitlijning van het lichaam.

De Critical Alignment (yang) was behoorlijk pittig maar ook weer verrijkend. Ik heb nieuwe methodes geleerd om de core te activeren en een duidelijke samenwerking gevoeld tussen de diepe en oppervlakkige spieren. 

Toen we met de onderrugrol aan de slag gingen had ik het erg zwaar. Ik ben verder gegaan dan ik normaal zou doen. Blijkbaar zocht ik (en mijn rug) liever de weg van de minste weerstand, lekker veilig. Nu ging ik heel bewust naar mijn uiterste grens. Pijnlijk, maar met mijn adem en bewustzijn kon ik de boel iets verzachten en de pijn toch dragen. Na de serie voor de onderrug kon ik bijna niet meer overeind komen. Met veel gekreun en gesteun kon ik mezelf beetje bij beetje in de kindhouding positioneren. -Na het doen van sommige Yin Yoga houdingen voel je je soms 80 jaar, maar na deze Alignment serie voel je je echt 180 jaar-.

Toen Sandy vroeg: “Pauline gaat het?” bleef ik stil. Doordat ik eens een keer verder durfde te gaan met mijn onderrug dan ik normaal gesproken ga, voelde ik dat de alignment iets had aangeraakt bij mij. En ja hoor, daar kwamen de tranen.  Ik wist meteen waarmee de losgekomen emotie in verbinding stond. En dat deze emotie ook de reden was dat ik die grens nooit opzocht. Diep van binnen wist ik wat er achter die grens lag. Het was het onverwerkte verdriet uit mijn tienertijd en uit mijn tijd als jong volwassenen. Het was de reden dat ik mijn bekkengebied op slot had gezet. Door de Yin is er al veel geopend in dat gebied, maar met de Alignment-rugrol serie ging ik zo diep dat dat laatste beetje ook weer kon stromen. Gister en vandaag kwamen de gevoelens en beelden uit die tijd weer boven, zonder dat daar een emotionele lading aan zat. Het was oké.

Ik heb net zoals vele anderen heftige dingen meegemaakt. Op mijn manier heb ik hard gewerkt om mezelf te helen. Zo eigenwijs als ik was wilde ik dat helemaal zelf doen, zonder hulp. In die tijd vertrouwde ik trouwens ook niemand echt meer voor 100%. Ik heb het op mijn manier verwerkt, niet altijd op een verstandige manier, maar uiteindelijk heb ik het wel gefikst. Toen ik met de rugrol serie het bekken en onderrug helemaal opende en mocht loslaten en verzachten kwamen de emoties. Eerst voelde ik ongemak, die werd groter en groter, toen kwam de weerstand. Ik wilde zo graag uit de houding en dat was het enige waar ik op dat moment aan dacht. Ik voelde wat ergernis in mij opkomen…en toen mochten we eruit en kwamen de tranen. Tranen, zonder emotionele lading. Tranen die er mochten zijn. Het was oké.  Maar ik wist meteen waar dit mee in contact stond. De reden dat ik het bekkengebied al zolang op onbewust niveau vast had gezet. Maar nu mocht het weer losgelaten worden, nu mocht het weer stromen. Mijn rug voelt wat beurs maar tegelijkertijd voel ik mij weer een stukje lichter.